بیست و دوم فوریه

با توام
قاب عکس نارنجی
با توام
زرقبای پاییزی
در نگاهت حضور مولاناست
پا رکاب دو شمس تبریزی...

 

هیچی مثل پختن چیزای خمیری که خمیر نیاز به استراحت داشته باشه و هزار مرحله داشته باشه و تمام لباس و زندگیتو آردی کنه و آشپزخونه رو به کثافت بکشونه منو به تنگ نمیاره:/ ولیکن چه کنم که تقاضا داشتیم:|...یعنی اینطور شد که چندروز پیش کنار مادرم بودم و داشتم میگفتم میخواستم شیرینی مورد علاقه ی همسرم رو بپزم و چندروزه میخوام هی بپزم .... و داشتم ادامه میدادم که یهو مادرِ داماد دوستم وسط حرفم فرمود: اونوقت چی شد که نپختی برای دامادم؟ گربه عطسه کرد؟:|... بله:/... خب بله میگفتم، آقا من یه شیرینی اون اوایل ازدواجمون پختم که همسرم بسی دوست داشت، و از اونجایی که این مرد برای اینکه به زحمت نیفتی معمولا نمیگه چی هوس کرده یا چی بپزم و حتی ازشم بپرسم مثلا شام چی بپزم نمیگه و میگه هرچی راحتی، برای همون هر صد سال نوری شاید از دهنش بپره که چی هوس کرده و خلاصه یادم نیست چندروز پیش خودش گفت یا خودم یاد اون شیرینی افتادم و خواستم براش بپزم که با خودم گفتم بذارم چندروز دیگه که دور هم هستیم یهو بپزم و با خودم ببرم مهمونی و همه اعضای خانواده بخوریم که خب داشتم همینارو هم به مادرم توضیح میدادم که مامانم یهو گفت: وای شیرینی فقط اون پراشکی هات!... آقا هیچی دیگه دیروز برای دل همسر اون شیرینی مورد علاقشو ۵ ساعت وایستادم پختم:/ و بسته بندی کردم، این پراشکی هارو هم امروز علیرغم اینکه مامانم هی میگفت همون شیرینی بسه و توروخدا پراشکی دیگه نپز و من همینجوری گفتم، ولیکن اینا هم برای دل مادرم از صبح در دست تولید دارم!... اینجا استراحت دوم خمیره و منو دارن زجرکش میکنن انگار:|

آقاااااا خدایی این پراشکی هم خیلی راحته هم مواد خاصی نمیخواد حتی آقایونم میتونن پاشن برای خودشون بپزن. به جای اینکه دونه ای ۳۰ تومن بدید یه پراشکی بخرید، با چس تومن ( عذرخواهی از حضار:/) میتونید یه خرواااار پراشکی درست کنید با طعمی هزار برابر بهتر از بیرونی ها. فقط یه خمیر مایه فوری میخواد که اونم همه لوازم قنادی ها دارن و ۲۰ تومنم نیست. بقیه چیزاشم که توو خونه ها معمولا هست. آقا؟ بگید خب! دوتا تخم مرغ رو با ۷۰ گرم کره و ۳ قاشق شکر و کمی نمک و کمی وانیل مخلوط کنید. از اونور یه لیوان آب یا شیر رو با یه قاشق غ خ خمیر مایه و یه قاشق غ خ شکر مخلوط کنید و درشو بذارید تا ۵ دقیقه بمونه و خمیر مایه به عمل بیاد‌. بعد ۵ دقیقه اینم به مواد قبلی اضافه کنید و حالا آرد بریزید و هم بزنید تا جایی که خمیر شکل بگیره. اینجا نباید اونقدر ارد بریزید که خمیر عین سنگ بشه. تا جایی که یه خمیری درست بشه ولی همچنان چسبنده باشه کافیه. ده دقیقه ورز بدید چسبندگیش درست میشه. بعد توو یه ظرفی یه کوچولو روغن بریزید و این خمیر رو بذارید داخلش و در ظرف رو ببندید و یه چیز گرم مثل حوله بندازید روش و بذارید یه جای گرم مثل کنار شوفاژی جایی. یکساعت تا یکساعت و نیم استراحت بدید تا خمیر پف کنه.

دقت کنید خمیر حتما باید دوبرابر بشه و پف کنه. ولی اگر بعد یکساعت دیدی پف نکرده در این صورت یا خمیر مایه ت مونده بوده و خرابه که من جاتون باشم از اول درست میکنم چون نتیجه کار افتضاح میشه! که خب اینم یه راه تشخیصی داره. همون اول که خمیر مایه رو با آب و شکر مخلوط کردید بعد ۵ دقیقه باید روی خمیر مایه حالت اسفنجی پیدا کرده باشه یا به عبارتی حالت حباب حباب. اگر هیچی نشده بود خمیر مایتون یه درد نمیخوره اصلا باهاش کار نکنید. ولی اگر خمیر مایتون درست بود و دیدید همچنان خمیرتون پف نکرده چون جای گرم نذاشتید. مثلا خود من امروز یه ساعت ظرف رو توو آشپزخونه گذاشته بودم ولی چون آشپزخونه سرد بود دیدم پف نکرده. بردم گذاشتم کنار شوفاژ با پتو روش که یه ساعته دوبرابر شد. خلاصه بعدش میاین خمیر رو باز میکنید به قطر نیم سانت و با یه وسیله ای مثل رینگ یا قالب یا حتی ته کاسه که گرد باشه قالب میزنید. بعد روی کاغذ روغنی یا کاغذ معمولی اندکی آرد میپاچید و دونه دونه خمیرای قالب زده رو میچینید روش و روی اونو مشما میکشید و دوباره نیم ساعت میذارید بمونه مثل عکس من. بعدش روغن رو میذارید حسابی داغ بشه و دونه دونه این کاغذا رو برمیدارید و توی روغن میندازید. وقتی دارید از کاغذ جدا میکنید دقت کنید خیلی توی دستتون نمونه که پفش میخوابه و سعی کنید کاغذو توو روغن برگردونید و اصلا با دست برندارید بندازید توو روغن که بیشتر پف کنه. به محض اینم که انداختید توو روغن با قاشق هی روغن بریزید روی پراشکی ها تا درجا پف کنه توی روغن!.... خلاصه دو طرف رو سرخ میکنید و میذارید کنار تا حسابی خنک بشه. از اونور یک لیوان و نیم آب یا شیر رو با یک چهارم لیوان نشاسته ذرت و یک دوم لیوان شکر مخلوط میکنید و میذارید روی گاز تا غلیظ بشه و مثل فرنی کمی سفت تر بشه. آخرشم کمی وانیل بزنید. بعدش اینم میذارید خنک یا دست کم ولرم بشه و وقتی هردو خنک شدن پراشکی ها رو از وسط با چاقو ببرید و یه قاشق از این کرم رو همه جای پراشکی بمالید یعنی وسطش!...بعدم بذارید یخچال حسابی خنک بشه. روشم حتما توو یخچال با سلفون یا مشما بپوشونید. 

و در آخر یه دل سیر پراشکی بخورید:/... با هر آردی هم میتونید درست کنید من امروز با ارد سنگک درست کردم:| ولی خب در کل برای شیرینی ها بهتره آرد سه صفر یا قنادی استفاده کنید که در کیفیتش بهتره. از هر کره ای چه حیوانی چه گیاهی هم میشه که گیاهی یه بسته ۲۵۰ گرمیش فکر نکنم ۲۰ هزار تومن بیشتر باشه. خلاصه که در کل فکر نکنم این پراشکی ها بیشتر از ۵۰،۶۰ تومن براتون در بیاد ولی خب تضمینی مزه ش عین بیرونه و حتی اونایی هم که معده درد دارن با این مدل اصلا معدشون درد نمیگیره یا ترش نمیکنه. خلاصه اینکه بخورید و بیاشامید ولی هرگز اسراف نکنید. ورسته زمان بر هست ولی هم راحته هم کم مواد!...دیگه در آخر اینکه پاشید برای مردان زندگیتون بپزید و به عنوان کادوی روز مرد بهشون تقدیم کنید:| خیلی هم دلشون بخواد بخدا:/

 

نظرات (۲)

  • چوی زینب دمدمی
  • یعنی دارید میگید اینا شیرینی‌ان؟ چرا من فکر کردم مهرن پس!😂😐

    پاسخ:
    اینا پراشکی هستن قبل از سرخ شدن:دی
    ده برابر مهرن که:دی
  • چوی زینب دمدمی
  • تو عکس خیلی ده برابر بنظر نمیان😅

    پاسخ:
    توو عکس آره:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">