بیست و دوم فوریه

با توام
قاب عکس نارنجی
با توام
زرقبای پاییزی
در نگاهت حضور مولاناست
پا رکاب دو شمس تبریزی...

همسایه های طبقمون با وجود اینکه بچه هم دارن اما تقریبا پر سر و صدا نیستن. یعنی صداهاشون صداهای روتین زندگیه و همه ی اون چیزایی هست که توو خونه ی ما هم هست. مثل جیغ بچه و گاهی ضبط و گاهی صدای حرف زدن و صدای باز و بسته کردن در و صدای داد مامانی که داره میگه نکن و دیگه اجازه نمیدم و سایر صداهایی که در هممون مشترکه‌. اما توو این مدت یه بار که خونه ساکت بود دیدم یکی از همسایه هامون در واحدش درحالی که باز بود، آقاهه داره میگه که خیلی بیشعوری، به من میگی فلان ساعت میای اونوقت الان اومدی؟ بهتونم اجازه میدیم همینه دیگه جنبشو ندارید... از اونجایی که صدای زن های واحدهای طبقمون رو میشناسم خب راستش رو بخوام بگم خیلی طاهره خانم طور با ملاقه ش، فضول وایستاده بودم ببینم کی چه جوابی میده تا بفهمم دقیقا کدوم واحده!... خب کسی هیچ جوابی به اقاهه نداد و منم نفهمیدم کدوم واحده و اصلا یارو با زنشه با بچشه؟!... خلاصه گذشت و امروزم دقیقا وقتی که پسرم خواب بود و خونه ساکت بود دیدم یکی در واحدشونو باز کرده و داره میگه برو گمشو بیرون، برو گمشو بهت میگم... واقعیت بازم در صدد بودم بفهمم کدوم واحده و چون باز هیچکی هیچ جوابی نداد نفهمیدم!

حالا فارغ از اصل داستان و دعواهای زن و شوهری و بحث ابروداری و همه ی اینها، من هر دوبار توو دلم به سیاست یا به عبارتی رفتار اون زن احسنت گفتم. وقتی شوهرش عصبانیه و داره ابروریزی میکنه هیچ واکنشی نشون نمیده و جواب نمیده و صداشم بیرون نمیاد و کسی هم نمیفهمه کی به کیه!... از طرفی در نگاه بیرونم ناخودآگاه آدم توو شنیدن صدای دعوا معمولا اونی که ساکت تره و چیزی نمیگه رو مظلوم تر میدونه!... الان خود من هر دوبار توو این ماجرا با خودم گفتم این مرده چه زن صبوری داره که هیچی نمیگه!... حالا کاری ندارم که توو خونه شاید قبلش مغز شوهرشو مته رفته روش که رسوندتش به این مرحله ها!... ولی چون سیاست داره و صداشو بالا نمیبره برای همون بده هم نمیشه!

نتیجه گیری اخلاقی: حاضر جواب نباشید توو جمع ها و محیط های اجتماعی. حتی اگر طرفتون خیلی بیشعوره، پاره ش نکنید، به جاش بذارید اون خودشو بده ی عالم و آدم کنه و همه بگن چقدر فلانی یعنی شما خوبید:|... برای مثال میگم، مثلا رفتید مهمونی و با یکی توو مهمونی دعواتون میشه، یا تیکه بارتون میکنه، نیازی نیست همه جا نشون بدید که شمام زبون دارید دومتر! بلکه اندکی سیاست داشته باشید و طوری رفتار نکنید که بعدا همه بگن چقدر پاچه ورمالیده ست!... من سالها قبل شاهد یه دعوای فامیلی بودم، بین دوتا بزرگتر دعوا شد، بعد اونوسط یه دختری که دختر یکی از طرفین بود خودشو انداخت وسط و شروع کرد فحش دادن و ... نتیجه چی شد؟ توو فامیل همه گفتن چه دختره پاچه ورمالیده ای!... حتی به پسری توو فامیل پیشنهادش میدادن که بگیرتش، پسرا و خانواده هاشون میگفتن وای اون نه نه، اون درسته مارو قورت میده! ‌... فلذا عزیزانم اندکی سیاست داشته باشید و اگرم کسی توو جمع های فامیلی مخصوصا شمارو میشوره پهن میکنه، جوری رفتار کنید که همه به اون بتوپن که چه کار بدی کرد نه به شما بگن ماشالا چه زبون درازی! .. این زن همسایمونم حالا کاری ندارم واقعا مظلومه یا با سیاسته ولی هرچی که هست رفتارش به نظرم درسته‌. وقتی هیچ صدایی به وقت عصبانیت شوهرش ازش درنمیاد، هم همه شوهرشو مقصر میدونن همم کسی نمیفهمه اصلا کیه!... خلاصه که پند بگیرید:/

نظرات (۱)

چه خوب نوشتید دست مریزاد. 

پاسخ:
🙏

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">