بیست و دوم فوریه

با توام
قاب عکس نارنجی
با توام
زرقبای پاییزی
در نگاهت حضور مولاناست
پا رکاب دو شمس تبریزی...

یه کلیپی میدیدم که یه زن و شوهر جوانی توو حرم امام رضا گویا یسری کتابچه های مربوط به حجاب تهیه کرده بودن که به افراد بی حجاب و اینها بدن ولی داخل حرم جلوشون رو گرفته بودن و نذاشته بودن و بهشون گفته بودن حتی اگر کسی لخت هم وارد حرم شد اجازه ندارید کاری داشته باشید. اینها هم ناراحت شده بودن مخصوصا خانومه که کتابارو با عصبانیت میریخت توو سطل زباله و فیلم میگرفت و میگفت آره جلومون رو گرفتن و میگن کاری نداشته باشید، از اونور پسره هم که البته آروم تر بود میگفت خب مثلا اون خانومایی که با کاشت ناخن توو حرم وارد میشن، خب اونایی که کاشت ناخن کردن غسل واجب به گردنشونه( چون با کاشت وضو و غسل صحیح نیست) و خب بی غسل وارد حرم شدن و اجازه هم نمیدن حتی ما تذکر بدیم و به ما میگن مردم لخت هم وارد شدن چیزی نگید!

( قبل از هرچیزی یه چیزی لای پرانتز بگم؛ من همیشه که مشهد و حرم رفته بودم، همیشه توو قسمت ورودی خب به آرایش و پوشش خانم ها گیر میدادن در این حد که یه کرم هم روی صورتت بود میگفتن پاک کن؛ ولی امسال مهرماه که بعد از ۵ سال رفتم مشهد، طبق تصورات قبلیم حتی ضد افتابم به شخصه نزدم چون گفتم الان اونم دستمال میدن دستم میگن پاک کن، ولی وارد حرم که شدم اولا خیلی ها بودن که با مانتوی بلند اومده بودن عباطور یعنی، هیچی بهشون نمیگفتن و میرفتن توو. بعد سمت ضریح توو صف که بودیم بریم دست بزنیم به ضریح، من در کمال تعجب میدیدم که وا خیلی ها با آرایش غلیظ و ‌ناخن های لاک زده و .... هی با خودم میگفتم اینا یعنی بی آرایش وارد شدن بعد رفتن توو سرویس بهداشتی حرم آرایش کردن؟ یا مثلا هنگام ورود دستکش دستشون بوده؟ خلاصه برام جای تعجب داشت که چجوری وارد شدن و بهشون گیر ندادن؟ چون دوستانی که حرم امام رضا رفتن میدونن که گیر میدن و حتی اونجا دستمال مرطوب و آیینه گذاشتن و میگن برو پاک کن. حالا خلاصه من خیلی فوکوس نکردم روی این قضیه تا اینکه همین چندوقت پیش دوباره مادرم با چندتا از دوستاش رفته بودن مشهد. بعد داشت یه خاطره ای از دوستش تعریف میکرد که مثلا به خاطر تیپ و ارایش دوستش هرجا میرفتن خرید همه فکر میکردن مثلا اون جوون تره!... من خیلی یهویی گفتم مگه شما اول نمیرفتید حرم بعد بازار؟ پس این دوست شما کجا آرایش میکرد؟ که مادرم در جواب گفت نه دیگه همونجوری وارد حرم میشدن، دیگه قسمت ورودی چیزی نمیگن به آرایش و اینا... که خلاصه فهمیدم که گویا مدتی میشه که پس کلا گیر نمیدن. اینو گفتم چون پای این کلیپی که دیدم از بین خیل عظیمی از فحش دهندگان به اون دوتا جوون ارشاد کننده خیلی هام نوشته بودن چون موقع انتخاباته حرم گیر نمیده و میگن لختم وارد شدن بذارید بشن که خواستم بگم نه گویا خیلی وقته این روند اتفاق افتاده و منم که مهر مشهد بودم گیری ندیدم. )

حالا اینارو گفتم که فقط یه چیزی بگم و شمارو به خدای منان بسپارم. من اصلا کاری ندارم که کار اون دوتا جوون درسته یا غلط. مثل کامنت ها هم اونارو به فحش نمیبندم که به تو چه و مگه تو امام رضایی و ... کاری هم ندارم واقعا اصل کارشون صحیح هست یا صحیح نیست. در این زمینه هم نظر واقعی خودم رو مطرح نکنم بهتره:/ ولی فقط برام یه چیزی سواله و دوست داشتم به اون دوتا جوون میگفتم، اونم اینکه واقعا چرا و چگونه فکر میکنن که مثلا کسی که با کاشت ناخن و به قول خودشون غسل های به گردن، با آرایش و غیره و در اصطلاح با این میزان از اعتقادات دینی شکل گرفته با یه کتابچه ی مربوط به حجاب برمیگرده؟! واقعا خیلی ساده انگارانه نیست؟ واقعا گمان میکنن تاثیر مثبتی داره؟ اگر تاثیر مثبت داشت پس چرا معمولا مخاطبان این افراد عصبی میشن و سرشون داد میزنن که به تو چه؟! پس یعنی تاثیر مثبت نداره که هیچ، تاثیر منفی هم داره و طرف مقابل رو عصبی میکنه! پس چرا عده ای هنوز برای به قول خودشون ارشاد روی این روش فوکوس کردن؟!( گیر دادم به فوکوس:|)... اگر تذکر و کتابچه و گیر دادن اثر گذار بود که الان همه داشتن مراحل سیر و سلوک عارفانه رو طی میکردن!... واقعا تا کی قراره این روش های نخ نما ادامه داشته باشه و عده ای یکبار فقط یکبار با خودشون فکر نکنن که واقعا کاری که داریم میکنیم خنده دار نیست برای مخاطبانمون؟ ما اگرم میخوایم کسی رو به راه درستی که فکر میکنیم درسته بکشونیم اول از همه نباید مخاطبمون رو بشناسیم و از راه خودش وارد بشیم؟ واقعا برای با حجاب کردن و با دین کردن و به اصطلاح مومن کردن مردم این روشا جواب میده یا فقط حرص درار و لج دراره؟... خیلی ساده انگارانه ست. خیلی! فقط همین. 

+ به ساده انگارانه هم گیر دادم:/

نظرات (۱۰)

باهات موافقم. ولی اینا معتقدن ما مأمور به تکلیفیم نه نتیجه. ینی مهم اینه ما امربه‌معروفمونو بکنیم و کاری به نتیجه نداریم. 

پاسخ:
آفرین بهشون!
  • مهدیار (مترسک)
  • استاد کارای الکی و به درد نخور و بی‌خودن. کتابچهٔ حجاب، حجاب‌بان، مسابقه ندادن با اسراییلی، سوزوندن پرچم آمریکا، از دیوار سفارت بالا رفتن، شعارنویسی روی موشک، ممنوعیت واردات ماشین و موبایل و مصاحبه‌های اعتقادی استخدام، فیلترینگ و... خیلی چیزای دیگه.

    باید هر چیزی حتماً شورش در بیاد و به ابتذال خالص کشیده بشه تا خیالشون راحت بشه!

    پاسخ:
    آخ آخ چقدر این کامنت حرف دلم بود. من فقط هلاک اون سوالای اعتقادی استخدامم مخصوصا توو آموزش و پروش اونوقت یه سلامت روان از معلم نمیگیرن ببینن بچه ها رو باید داد دست کی!... 
    معلم خواهرزاده ی من بهشون گفته من خیلی ذهن کنجکاوی دارم مثلا انقدر دوست دارم یکیو بکشم ببینم چه حسیه کشف کنم:| 

    واقعا حرصم میگیره از این همه مسخره بودن همه چیز که اصلا نمیدونن کجا چی مهمه! 

    اونجایی که گفت غسل واجب به گردنشونه، دستم بهش میرسید از باسن دارش میزدم! 

    پاسخ:
    من که کلا این مدل افراد و کارها و حرف هاشون رو نمیفهمم‌ و تایید نمیکنم‌. برای همون گفتم نظر خودمو نگم بهتره! چون ایشون نه خداست نه توو زندگی خصوصیه کسی هست که بدونه طرف مقید به چه چیزهایی هست. چه بسا طرف پریوده و در اون تایم کاشت ناخن انجام داده. چه بسا طرف اصلا توو تایمی که غسلی نباید انجام بده کاشتی انجام میده و خلاصه اینکه قضاوت راحت ترین کار دنیاست!
    ولی جدای از این شخص و حرف هاش، منم همیشه با عقل ناقص خودم فکر میکنم که با کاشت ناخن و مژه وضو و غسل صحیح نیست. چون در این زمینه یه حکم کلی هست اونم اینکه آب باید به اجزای وضو و غسل برسه و خب چون اینا مانع هستن هرجوری حساب میکنم نمیرسه:/ من خودم مثلا بدم نمیاد مژه بکارم ولی هرجوری حساب میکنم و از هر زاویه ای مینگرم میبینم مانع رسیدن آبه. 

    راستش دیگه اعتقا خاصی به حجاب این ها ندارم 

    اون کلیپ هم دیدم ...

    حرم امام رضا مال امام رضا است بزارند با هر روشی بیان پیش امام رضا 

    اره یه کتابچه می خوانن ادم ها محتول میشن !

    پاسخ:
    کلا کاری کردن همه دارن از همه چیز برمیگردن ولی خب خدا و کتابش و احکام درونش واقعا ربطی به کسانی نداره که به اسم اسلام و دین گند زدن به همه چیز.
    این دو از هم جدا هستن!
    موافقم. اونی که میره حرم بالاخره معتقده اجازه بدن ادما با همین اعتقادات باقی بمونن نه اینکه هرروز به خاطر رفتار یه عده ای اعتقادات تحلیل بره.

    سلام، ورود و پخش هر نوع آگهی، پمفلت، برگه، کتاب و... داخل حرم ممنوعه و دلیلش هم اینه که فضای حرم فضای معنوی هست و اگر اجازه پخش اینگونه موارد داخل حرم داده بشه امکان داره برای تبلیغات سوء استفاده بشه و یا حتی امکان داره برخی افراد برای تبلیغ فرقه خاصی حرم رو انتخاب کنند و...

    این خانم منتشر کننده کلیپ هم برای امر به معروف و کار خیر می‌تونست بدون ایجاد حاشیه در حریم حرم اقدام به پخش کنه و یا حتی اماکنی در مشهد که تردد افراد با حجاب کمتر، بیشتره و اینکه حرم و انتخاب کرده و به جای اینکه دلیل ممنوعیت و سوال کنه اقدام به حاشیه‌سازی و انتشار در فضای مجازی کرده، نیتش و برام زیرسوال می‌بره، انشاءالله که نیتش خیر بوده.

     

    پاسخ:
    کار درستی میکنن. اونی که اومده حرم حالا با هر ظاهری یعنی معتقده که اومده بذارن به حال و درد خودش باشه واقعا! 
    من که کلا این کارها رو موثر و مفید نمیدونم برای همون کلا نمیفهممشون!

    تکبیررررر! 

    پاسخ:
    عزیزم:دی
  • مهدیار (مترسک)
  • از اون بی‌فایده‌تر اینان که میگن امام و زیارت و نماز و اینا فقط برای ماهاییه که یه شکل خاصی هستیم و به سیستم معتقدیم، بقیه اصلا نباید بتونن داخل حرم بشن!

    خود خدا بین بنده‌هاش فرق نمی‌ذاره اون وقت اینا خط‌کش دست گرفتن که بگن کی می‌تونه بره زیارت و کی نمی‌تونه! خدا رو شکر خدا فقط یه دونه است وگرنه اعلام خدایی هم می‌کردن!

    پاسخ:
    عده ای خودشون رو علامه دهر میدونن و بقیه رو ملحد و کافر!

    سلام

     

    خطاب به مخاطبینتون عرض میکنم. کسایی که ناخن کاشت میکنن غسل واجب گردنشونه :) میخواید حکم خدا رو انکار کنید بکنید اصلا کاری ندارم. اما بعضی فکت‌های بدیهی اونقدر گفته نشدن که گفتنشون عجیب به نظر میاد! مثل اینکه یه زمانی اونقدر درمورد روشنابخش بودن خورشید صحبت نشه و نشه که وقتی یکی گفت خورشید همه جا رو روشن می‌کنه ملت تعجب کنن و براشون عجیب بیاد.

    غسل واجب گردنشونه :) 

     

     

    این زوج جوون میتونستن خیلی متمدنانه قبلش برن دنبال کارهای مجوز و اجازه رسمی گرفتن از ادارات مربوطه. اینکه از تبلیغات و سوءاستفاده‌ها جلوگیری بشه خیلی کار درستیه اما اینکه تمام کارهای فرهنگی به این بهانه غیرمجاز خونده بشه احمقانه است. قطعا با یکم پیگیری از راه و اصول خودش این زوج هم میتونستم اجازه کتبی بگیرن. نه اینکه تازه تو ورودی حرم بفهمن عهههه یه نفری هم هست که اجازه بده یا نده. زحمت کشیدن!!! مملکت قانون داره، قرار نیست هرکس از راه رسید و ادعا داشت نیتش امر به معروقه اولا تو نیتش صادق باشه، دوما بلد بوده باشه این کار رو درست انجام بده. 

    - غسل واجب گردنشونه -

    اون خادم ورودی حرم مگه وقت داره تک تک صفحات کتابچه رو بشینه بررسی کنه که چرا و پرت نوشته نشده باشه؟ تحریف و دروغ بستن به دین نداشته باشه؟ تبلیغ سیاسی برای انتخابات نداشته باشه؟ تازه یه کتابچه هم نیست قطعا تعدادش قابل توجه بوده دیگه. تک تک صفحات تک تک نسخه‌ها رو می‌نشسته بررسی میکرده؟ بعد اصلا مگه سواد کافی برای تشخیص اینکه آیا این کتاب صلاحیت پخش در حرم را دارد یا ندارد پیش اون خادمه هست؟ حرفش چرت بوده (هرچند حسم میگه خانومه قصد شو داشته و عمدا گفته همچین حرفی زدن تا آتیش نمایشش تندتر بشه) 

     

     

    این از این 

     

     

    ما تقریبا دو سال در میون سفر مشهد رو داریم. شاید بچه بودم یادم نیاد ولی سال‌های اخیر اصلا ندیدم گیر دادن به آرایش رو!!! کربلا که رفته بودیم به آرایش گیر میدادن و با دستمال مرطوب میگفتن پاک کنید,  به شدت تعجب کردم که ببین چقدر رو حجاب حساسن و اگه تو ایران این اتفاق میفتاد چه‌ها میشد و... اصلا فکرش رو هم نمی‌کردم قبلا تو ایران هم این اتفاق میفتاده! برام جالب بود! 

     

     

    - غسل واجب گردنشونه- 

     

     

    کی گفته تاثیر مثبت اصلا نداره؟ مگه کسی توقع داره با خوندن کتابچه ناگهان گریبان را چاک داده و شیون کنان چادر و روبنده ببندن از فرداش؟؟؟؟؟ و کی گفته که همه اطلاعات کامل دارن و اعتقاداتشون صد در صد بدون انعطافه و هیچ حرفی روشون اثر نداره؟؟ خییلییی از اینایی که ناخن کاشت میکنن خبر ندارن که غسل واجب گردنشونه! البته تقصیر حماقت خودشون هم هست که مرجع تقلیدشون شده آرایشگرهای معزز! ولی به هر حال، نمی‌دانند. یعنی اطلاعات ندارن. اصلا نمیدونن غسل واجب چی هست. اونی که اصلا خدا رو قبول نداره بحثش جداست. اونی که خدا و امام و حلال و حروم رو قبول داره و فقط موضوع غسل رو نشنیده و ندونسته چرا باید هیچ تغییری نکنه با شنیدن این موضوع که غسل واجب گردنشه؟ یا مگه اصلا مخاطب این کتابچه‌ها و اینطور چیزها صرفا کاشت ناخن دارها هستن. یکی هست که پس ذهنش اشکال زیادی نداره این کار، میگه اگه اشکالی داشت حتما یه کسی یه چیزی می‌گفت دیگه. همه انجام میدن مشکلی نیست پس لابد. همه که اشتباه نمیکنن. 

    گیر کردم رو کاشت ناخن اما تمام موضوعات حجاب و عفاف همینه.

     

    گشت ارشاد که ممنوع 

    بگیر و ببند ممنوع 

    میگید فقط کار فرهنگی و تشویقی. اوکی

    کار فرهنگی هم بنرهای سطح شهر مسخره میشه 

    صدا و سیما مسخره میشه 

    شبکه.های مجازی داخلیش که خوب کار میکنن اما خارجیش هرکس تولید محتوا کنه بعد یه مدت مسدودش میکنن

    کتاب و کتابچه که میگید اثر نداره

    اجرای مراسم مناسبتی که عزاداریش افسردگی میاره، شادش اسراف بیت الماله

    به نظرتون کار فرهنگی رو بیش از حد محدود نکردید؟ یه آدم عادی که قصد کار فرهنگی اسلامی داره (که بنا به تجربه شخصی اکثریت هزینه شخصی میکنن و بودجه که سهله حمایت درست حسابی از هیچ جا بهشون داده نمیشه) چه غلطی بکنه آخه. برای هر کاری یه نقی هست 

     

     

     

    خطاب به شما و هستی خانم 

    واقعا نمی‌خواستم کامنت بذارم تا این کامنت آخری رو دیدم. 

    دو تا زن داریم. اولی معتقده امام رضا و کل ائمه (زبونم لال) برن به درک و هیچکدوم رو قبول ندارم یا اصلا ازشون بدم میاد و خدا یا وجود نداره یا اگه وجود داشته باشه هم عمرا بهش سجده کنم و بندگیش رو قبول کنم. دومی امام‌ها رو قبول داره و دوست داره و خدا رو میپذیره ولی خب احکامی از دین هست که رعایت نمیکنه 

    اولی احتمال اینکه بیاد تو حرم زیر یک درصده. احتمال اینکه کسی که اومده حرم زیارت کنه دومی باشه خیلی خیلی بیشتره. نیست؟ در حالی که تو خیابون این دو آدم همچین قابل تفکیک نیستن از ظاهر 

    حالا شما میگید دومی رو بیخیال بشه بره به اولی درمورد حجاب بگه؟؟؟ اولی توحید رو قبول نداره چه حجابی!!! واقعا منطقیه این حرف؟؟؟؟ دومی محبت به امام رضا داره تاحدودی حداقل، محبت احترام میاره. محبت حرف شنوی میاره. محبت و احترام اجازه نمیدن کسی با لحن دوستانه امر به معروفش کرد برگرده پاچه بگیره. محیط حرم یه حریمی داره که جلوی سلیطه بازی رو میگیره 

     

    دیگه اینکه 

    غسل واجب گردنشونه

    پاسخ:
    ببین اول از همه اینجا دوتا بحثه در مورد غسل واجب!... اگر داری این کامنت رو برای مخاطبای من مینویسی من حرف نزنم ولی اگر بخوام لال از دنیا نرم:دی باید بگم که بله بنده هم شخصا گفتم که حکم کلیش اینه!... یعنی بله غسل و وضو با کاشت درست نیست اما بحث دوم اینه که ما از کجا میدونیم اونی که کاشت انجام داده در چه شرایطی به سر میبره و اصلا غسل و نماز بر گردنش هست یا نه که انقدر راحت مثل اون زوج قضاوت میکنیم؟...برای مثال: کاشت مژه دو هفته معمولا میمونه‌ حالا فرض کن یکی پریودش ده روزه ست و درست همون تایم کاشت انجام میده خب این الان نه غسلی به گردنشه نه نمازی فقط مورد اتهام و قضاوت قرار گرفته. بعد زایمان شما یه مدتی نه نماز داری نه غسل حیضی داری نه حتی رابطه زناشویی ای داری که غسل جنابت به گردنت باشه پس یکی هم ممکنه درست همون روزها اینکارو کرده باشه فلذا باز مورد قضاوت قرار گرفته. این دوتا رو مثال زدم که بگم بله حکم کلی و اصلی یه چیزه، قضاوتم یه چیز دیگه. بدیه ماها اینه که فکر میکنیم چون خودمون دین و ایمون رو قبول داریم پس بیشتر از بقیه میدونیم و اونی که یه کار نامتعارفِ مذهب کرده پس اون هیچی نمیدونه و ما باید ارشادش کنیم! و حتی قضاوتش کنیم. در حالی که چه بسا خیلی ها بیشتر از ما بدونن.
    پس ما کلا حق قضاوت کسی رو نداریم. و ما نمیتونیم بگیم کی غسل واجب به گردنشه کی نه‌ پس ما نمیدونیم اونی که کاشت انجام داده الان غسلی به گردنشه یا نه. پس قضاوت ادم ها ممنوع. ما توو دین داری لزوما چون یه کارایی رو خودمون انجام نمیدیم دلیل نمیشه چون بقیه میکنن پس کمتر از ما به اصول و احکام دین واقفن.پس لزوما ما علامه دهر نیستیم و بقیه بی دین!
    در مورد اینکه اونی که میاد حرم فرق داره با بقیه، نه لزوما دزدم حرم میاد گوشی ملتو میزنه، یکی هم از سر اکراه برای خانواده میاد، یکی هم نماز و روزه ش سر جاشه ولی حرمم میاد فاسد و هرزم هست. پس همه مدل ادم همه جا هستن. اینم نمیشه تشخیص داد که کی با چه نیتی کجا میره. و من همچنان معتقدم این راه ها جواب نمیده. شخصا یک نفرم ندیدم که با یه حرف گذری یا کتابچه اعتقاداتش قوی تر بشه. حالا اگر شما فکر میکنی تاثیر گذاره خب نظر ما دوتا در این زمینه یکی نیست چون از نظر من هرگز نیست.
    میگی پس چه غلطی کنن برای تاثیر گذاری و ارشاد؟ خودشون رو آدم کنن و خوب باشن و نمونه بارز یک انسان معتقد و خوب که آدم ها از دیدن آدم بودنشون به دین برگردن. باید قبول کنیم که درواقع دین دارها مردم رو سوق دادن به سمت بی دبنی و در این هیچ شکی نیست. چون دین دارها در دینشون انسان های کاملی نبودن. چون اگر بودن مثل پیامبر مردم با دیدن اخلاق و منششون ایمان میاوردن.
    درباره مجوز گرفتنم چون من با اصل کاری که میکنن مخالفم پس نظری ندارم.

    آخه این حرف کجاش قضاوته 

    طرف پریود باشه هم غسل واجب گردنشه و بعد تموم شدن پریود باید بره غسل رو انجام بده. این غسل به گردنش اومده دیگه! قضاوت یعنی خوب و بد کردن. واجب بودن غسل برای فلان و بهمان یه فکته! نمی‌دونم کجاش قضاوته! بابا یه گزاره‌ی صحیح عقلی و دینیه. یعنی چی قضاوت آخه. مگه من رفتم از یقه کسی گرفتم که آهااااااای تو چرااااا غسل نکردی به چه حقی این گناه رو مرتکب شدی اف بر تو و... بعدش هم دوتا کشیده خوابوندم تو گوشش؟ فکر نمیکنم اون زوج هم قصد همچین کاری داشته باشن. حتی نرفتن جلوی کسی رو بگیرن و بگن ایا میدانستید در فلان شرایط غسل واجب گردن خانوماست؟ اینا رو نوشتن تو یه کتابچه کوفتی و دادن به هرکسی رد می‌شده. خب این قضاوت داره توش؟

     

     

    بگذریم از اینکه داوکیلی یک در ده هزار نفر پیدا میشه کسی که فقط بیاد ایام پریود این کارو کنه. اوایل زایمان طرف حوصله خودش رو نداره و نمیتونه یه حموم درست بره خیلی وقتا. ولی خب بگذریم و تو این مورد وظیفه داریم خوش بینانه ترین برداشت رو برای افراد داشته باشیم و با حسن ظن نگاه کنیم. 

     

     

    میدونید این کلمه قضاوت خیلی عجیب اومده برام. تاکیدتون هم همش همینه. کی گفته اونی که اطلاع دارد کاشت ناخن حرامه علامه دهره؟؟؟ و اونی که اطلاع ندارد بی‌دینه و هیچی نمیدونه!!!! این صفر و صدی کردن قضیه از شما بعید بود خانم فوریه

     

    باباااا فقط یه گزاره است! به خدا پیش میاد پرفسورها هم یه گزاره رو ندونن! خودشون به خودشون برچسب بی‌دینی نزنن بقیه هم بله باید سعی کنن که به این سادگی برچسب نزنن. 

    اما اینکه از حرفهای من برچسب زدن برداشت کردید متعجبم می‌کنه 

    مثال می‌خوام بزنم برای شفاف شدن قضیه اما فقط مثال کلاس و مدرسه به ذهنم میاد. ببخشید ذهنم خارج از مدرسه نمی‌گرده زیاد 

     

    یه دانش آموزی هست ریاضی همیشه ۲۰ میگیره، اجتماعی میگیره ۱۵. اون یکی ریاضی ۱۷ئه اما اجتماعیش ۲۰. این دوتا میتونن به من چه به تو چه گویان از کنار هم رد بشن و اصلا اهمیتی به اون یکی ندن. کلی پول خرج کلاس خصوصی کنن کلی تلاش کنن تا شاید بهتر بشه معدلشون یا شاید هم نشه. میتونن بیان دست هم رو بگیرن. اولی به دومی ریاضی یاد بده و دومی به اولی اجتماعی. یادگیری با کمک همسالان خیلی قوی‌تر و موثرتره. احساس عزت نفس دانش آموز رو هم تقویت می‌کنه. رایگان هم هست. معامله برد برد. 

    امر به معروف و نهی از منکری که خدا میگه هم دقیقا بر همین مبناست. از روی محبت اونجایی که میتونی دست هم‌وطن و هم‌کیش خودت رو بگیری، بگیر. در مسائل مالی هم قبلا خدا کلی توصیه کرده اما اینجا موضوع آگاه کردن و کمک کردنش تو انتخاب مسیر درسته. مبناش هم محبته. 

    حالا شما فرض کن دانش آموز اولی اومده پیش دومی، بهش میگه عزیز دل فلان تمرین کتاب هندسه اینطوری انجام میشه. دومی داغ کنه که به چه حقی از بالا به پایین به من نگاه می‌کنی؟؟؟ میخوای بگی خودت خیلی بیشتر از من حالیته؟ تو علامه دهری و من خنگ؟ داری ضعیف بودنم رو به رخ میکشی؟؟؟ تو از کجا می‌دونی من پیش خانم معلم از تو عزیزتر نیستم؟؟؟ من داشتم علوم میخوندم! خیلی هم دانش آموز درسخون و زرنگیم! خودت مگه کی هستی؟ تو مگه همه درس‌هات بیسته که اومدی برای من فاز معلمی گرفتی؟؟؟ تو منو قضاوت کردی!!! من هوش ریاضی بالایی دارم اما تو قضاوتم کردی که من تو ریاضیات خنگم و هیچی حالیم نیست و محتاج کمک های توئم! و...

     

    خدایی دانش آموز دومی نورماله؟ 

    البته تو جامعه ما نورماله انگار :) 

    در حالی که هر دو میتونستن خیلی دوستانه با هم تعامل کنن و بهم دیگه چیز یاد بدن! 

    آره اگه اولی واقعا نگاه از بالا به پایین داشت دومی هم حق داشت. اما یه درصد فکر کن کسیه که نگاه از بالا به پایین نداره! 

    چرا دیوار میکشیم دور خودمون؟ 

    چرا اسم همه چیز رو میذاریم قضاوت؟ 

    یه لحظه پیاده شو باهم بریم! 

    بین مردم عادی هیچکس علامه دهر نیست، هیچکس هم اونقدری خنگ نیست که هیچی هیچی ندونه. همه‌امون خاکستری هستیم. همه امون دانش آموزهای یه کلاسیم. آموزش انفرادی جواب نمیده. باید خودمون به همدیگه دل بسوزونیم و هوای همدیگه رو داشته باشیم....

     

     

     

    من ولی دیدم :) 

    آدمهایی دیدم با تلنگرهایی خیلی کوچیکتر از این حرفا مسیر زندگیشون عوض شده. هم خودم با چشمهای خودم از نزدیک دیدم هم از خاطراتی که برام تعریف کردن. هم اینکه مسیر زندگی خودم هم مدیون این قدم‌های کوچیکه. اینکه میگم اثر داره باز هم فکر نکنید گریبان چاک دادن و تحول شگرفی ناگهانی منظورمه، نمود بیرونیش خیلی حساب کتابهای پیچیده داره که ما خیلیاش رو نمی‌بینیم

    راستی الان میگید اونا خودشون زمینه داشتن؟ جوابم اینه از کجا میدونید کی زمینه داره و نداره؟ 

     

     

    درمورد پاراگراف اخرتون 

    اینکه باید خودشون رو خوب کنن و کنیم، هزاران درصد صحیح محضه و لازم و ضروری اما فقط این نیست 

    برداشتم از حرفتون اینه تنها راه تبلیغ درست دین اینه انسانهای کاملی باشیم خودمون. خب انسان کاملی غیر معصومین نیست! و خدا این رو میدونست. میدونست بعد از ظهور انسان کاملی در جهان عینی ما نخواهد بود تااااا مدتها. و همچنان تو این مدت امر به معروف و نهی از منکر رو واجب کرده. این دستور فقط به معصومین و افراد خاص نیست. کلیه افرادیه که ایمان آوردن براشون واجبه. آدمهایی که در بهترین حالت کامل نیستن‌، خیلیاشون هم پر از هزار جور نقص و عیبن. خدا این رو نمیدونست؟ یا میدونست و و دستور عبث داد (چون شما میگید تاثیر نداره و این کارها عبثه) 

    پاسخ:
    اول اینکه همچنان معتقدم وقتی یکی مثل اون آقا و خانوم با قطعیت میگن اونی که کاشت ناخن کرده غسل واجب به گردنشه داره قضاوت میکنه و نمیدونه و این کارش قضاوت محضه. خیلی ها اتفاقا توو ایام پریود فقط این کارو میکنن و بعدش مژه و ناخن رو میکنن میرن حموم! به همین سادگی. از قضا اتفاقا اونی که تازه زایمان کرده کی میگه اصلا حوصله خودشم نداره؟ اتفاقا چون توو بارداری خیلی محدود بوده از لحاظ رنگ مو و لاک و آرایش و ورزش و غیره، خیلی هم مشتاقه زودتر زایمان کنه به خودش برسه. اونی که حوصله خودشم نداره افسرده ست! پس اصلا خوش بینانه نیست. فقط ماها توو یسری مسائل چون خودمون و اطرافیانمون اینطوری نیستیم فکر میکنیم بقیه هم نیستن!... برای مثال من خودم توو بارداری برای اینکه به بچه آسیبی نرسه هیچ کاری نمیکردم ولی هزارتا مادر میدیدم ایامی که میامدن مطب همه شیتان پیتان کرده و روز زایمانشونم رفته بودن آرایشگاه‌ پس چون من و اطرافیانم این کارارو نمیکنیم دلیل نمیشه بقیه هم نکنن. پس خوشبینانه نگاه کردن نیست بلکه خیلی هم عادیه فقط برای ما عجیبه!
    دوم اینکه امر به معروف یا همون مثال مدرسه ای هم که زدی زوری نمیشه. یه شرط امر به معروف اینه که بدونی روی طرف اثر میذاره. این حرف رو استاد حوزه ی دانشگاه تهران میگفت نه من. امر به معروف با هر جامعه ای با هر فردی نباید شبیه هم باشه. هرکسی تاثیر گذاری روش فرق داره. اگر این روش جواب میداد الان باید همه یه چشمی میبودن. پس جواب نداده . حالا شما میگی جواب میده خب من نظرم این نیست. من نمیگم کسی امر به معروف نکنه و تنها راه درست شدن خود فرده. میگم امر به معروف راه داره، شما به زور نمیتونی بری به کسی بگی بیا بهت اجتماعی یاد بدم! باید خودشم بخواد. حالا شما هرروز برو به زور بهش ریاضی یاد بده! اونم هی فحشت بده!... از طرفی باید گشت دید امر به معروف برای یه جامعه چی جوابه، چجوری تاثیر گذاره. حداقل داریم میبینیم این مدلی جواب نمیده پس باید روش هارو عوض کرد. اما موثرترین روش از نظر من: روی خودمون کار کنیم!... این جمله به این معنی نیست که بریم توو غار خودمون و در تنهایی و زیر سقف خونمون فقط خوب باشبم. بلکه به این معنیه که ما انقدر روی خودمون کار کرده باشیم و به اندازه وسعمون رفتارهای حسنه داشته باشیم که روی اطرافیانمون اثرگذار باشه. ایراد ارشاد کننده ها اینجا ست که فکر میکنن باید و موظفن کل جامعه رو تغییر بدن درحالی که اگر هرکسی فقط روی اطرافیان خودش و فامیلای خودشم اثر گذار بود کافی بود. حالا چجوری؟ وقتی شما به اندازه کافی انسان باشی ناخودآگاه روی همسایه هات، روی فک و فامیلت، روی دوستاتم اثر میذاره و اثرگذاری و امر به معروف کردن لزوما لسانی نیست. لسانی جایی باید به کار بره که جواب بده وقتی توو جامعه ما و روی اکثریت جواب نمیده پس باید دنبال راه های دیگه رفت. حالا هرکسی که علاقه مند به ارشاده باید بگرده ببینه متناسب با جامعه چه روشی اثرگذاره. برای مثال اون عده ای که توو مترو به با حجابا گل میدادن، به نظر من به اونایی که یه ذره موهاشونم بیرونه اما گل بدن تاثیرش از کتابچه پخش کردن بیشتره! طرف اینجا ممکنه از روی خجالت همون یه ذره موهاشم بهش فکر کنه که بذاره توو یا نه ولی کتابچه رو نخونده میزنن توو صورت طرف یا نهایت میگیرن پرت میکنن ته کیفشون!
    ما وقتی به عنوان یه فرد دین دار انسان هم باشیم و اصول دین و مذهب رو درست انجام بدیم ناخودآگاه اثرمون رو گذاشتیم . برای انسان بودن و پایبند به اصول دین و اخلاق نیازی نیست پیغمبر باشیم بلکه کافیه چیزی باشیم که مدعیش هستیم!... اگر ما مدعی هستیم که مذهبی و دین داریم پس باید پای ادعامون وایستیم و در رفتارها و اخلاق هامونم دین دار باشیم و چون نیستیم اینطور میشه که مردم با دیدن دین دارها بی دین تر میشن هرروز و حرفاشون روشون اثر نمیذاره. برای مثال من چندروز پیش به آقایی از همسایگانمون که به ظاهر خانواده ی مذهبی و دین داری هم هستن ریموتمون رو دادم پشت در نمونه. وقتی آورد پس داد یه ریموت خالی بود و جعبه ای که تووش ریموت بود رو نیاورده بود!...ما با جعبه داده بودیم و انتظار داشتم وسیله ی مارو با جعبه ش و عین همونی که دادیم پس بده ولی نداد. و من با اینکه خودمم آدم مذهبی ای هستم ولی توو دلم ناخودآگاه گفتم این چه مذهبی ایه که طرف امانتداریش اینطوره!... ولی اگر من همسایه مثلا ببینم طرف امانت منو همون طور درست آورده داده توو. لم میگم چه دینی چه اخلاقی چه انسانی به به و ناخودآگاه و به مرور از این فرد و فردهای دگر می آموزم و اثر میگیرم ولی وقتی ما مدعی دین هستیم ولی اصول دین داریمون کامل نیست باعث میشه حرفامون رفتارامون همه بی تاثیر بشه و اکثریت بگن هرچی درمیاد از این مذهبی هاست! برای امر به معروف نیازی نیست برای کل جامعه حرف بزنیم و راه بیفتیم توو خیابون ارشاد کنیم. هرکی میتونه برای دور و اطراف خودش برنامه بریزه جهت ارشاد و در راس همه اونا روی انسان بودن و دین دار بودن و حسنات خودش کار کنه تا بقیه از دیدنش لذت ببرن از اون دین و بگن اون فرد به واسطه دینش چقدر خوبه چقدر کامله و در نهایت دین چقدر خوبه! نه اینکه داریم میرسیم به جایی که همه از همه اعتقاداتشون دارن برمیگردن.
    بعدم به نظر من کسی میتونه کس دیگه رو امر به معروف کنه که خودش انسان کامل و درستی باشه و وقتی شما در خیلی چیرها کمیتت لنگه چیو به کی میخوای بگی؟!
    در کل فکر میکنم نظر من و شما در این زمینه یکی نیست.

    بعد از خوندن جوابتون به کامنت آخرم میگم در کل فکر میکنم نظر من و شما در این زمینه حتی اگه یکی نباشه بالای هشتاد درصد مشابهت داره :) 

    نکته افتراق ما برمیگرده به همون کلمه کامل تو جمله «کسی میتونه کس دیگه رو امر به معروف کنه که خودش انسان کامل و درستی باشه» 

    من ترجیح میدم بجاش بنویسم کسی که تلاش کرده انسان کاملی باشه خودش. تلاشش رو کرده کمیت خودش لنگ نزنه. وگرنه هیچکس جز معصومین به این مقام نمیرسن. و فکر میکنم برای خدا هم تلاش صادقانه کافی باشه 

    آدمهایی رو میشناسم که بله معصوم نیستن، اما کلی خودسازی کردن که کم نقص باشن و درست زندگی کنن. این آدم بخواد دست بقیه رو هم بگیره چه اشکالی داره؟ 

     

    نه تو مثال مدرسه که من زدم، نه ماجرای اون زوجی که شما تعریف کردید اجباری ندیدم. وگرنه معلومه که اجبار چقدر مسخره است (داخل پرانتز بگم همون‌طور که دانش آموز نمیتونه دوستش رو برای ریاضی یاد دادن اجبار کردن، از اون طرف معلم ریاضی می‌تونه اجبار کنه و باید هم اجبار کنه. مقام حاکم شرع متفاوته. که لطفا بیایید وارد اون موضوع نشیم و فقط درمورد مردم عادی حرف بزنیم فعلا. تازه داریم به توافق می‌رسیم و خوشحالم از این موضوع 😅) 

    یه موضوعی هست اما 

    مرز این اجبار کجاست

    سر جلسه امتحان رو تصور کنید، بغل دستی‌اتون میزنه به شونه‌اتون و میگه «پیس پیس! سوال دو رو غلط نوشتی» اینجا برای گفتن این موضوع از شما اجازه نگرفته. پس اجبار کرده؟ شما آیا داد و فریاد راه میندازید که به چه حقی تو ورقه امتحانی من دخالت کردی؟ تو چرا نگاه از بالا به پایین داری و به خودت اجازه میدی ورقه من رو قضاوت کنی؟ 

    باز تو این مثال شاید بشه این رو گفت، اما موضوعی هست به نام زیست اجتماعی. که حجاب در اماکن عمومی زیر شاخه همین زیست اجتماعیه. اینجا دیگه امتحان انفرادی نیست و امتحان گروهیه. به همگروهی هم میشه برگشت همین رو گفت؟ 

    هرچند لحن درست... توجه به عزت نفس طرف... تخریب شخصیت نکردن و... همه اینها لازم و واجبه. در این شکی نیست.

     

     

    درمورد پاراگراف اولتون یادم رفت بگم 

    منظورم این بود به صورت کلی همیشه باید درمورد موقعیتهای تقابل با اشخاص حسن ظن داشت و خوشبینانه نگاه کرد. ممنونم بابت نوشتن اون پاراگراف چون واقعا خودم سختم بود خوشبینانه نگاه کنم و این حرفا ذهنم رو باز کرد. سپاس :) 

     

    همچنان عبارت غسل واجب گردنش بودن برای من قضاوت نمیاد 👀 خب دلیل اینکه کاشت ناخنش مشکلی نداره چیه؟ اینکه الان در وضعیتی نیست که بتونه طهارت داشته باشه. وقتی طهارت نداره یعنی غسل واجب گردنشه و بعد تموم شدن دورانش باید این غسل رو انجام بده. 

     

    دیگه اینکه... با بقیه حرفاتون موافقم و...

    آهان 

    این پیشنهاد گل دادن بجای کتابچه 

    عالی بود 

    بذارید منم چندتا پیشنهاد دیگه بدم 

    اگه این کتابچه گرافیک و تصویر حرفه‌ای و جذاب داره می‌تونن یک صفحه یا دو صفحه یکی به حالت پوسترطور یا تراکت در بیارن و پخش کنن یا بچسبونن به در و دیوار. مردم یکی دو صفحه ی با تصویر و گرافیک جذاب رو میخونن اما کتابچه رو نه واقعا 

    میتونن صفحه‌ها رو تک تک جدا کنن و تصویرش رو تو مجازی پخش کنن. حتی میتونن با انیمیشن سازی یه کلیپ طور صفحات رو بهم متصل کنن. اگه حرفه‌ای در بیاد میتونن بدن صدا و سیما براشون پخش کنه حتی 

    میتونن تگ جمله یا دو سه خط از متنشون همراه همون گل که شما گفتید یا یه شکلاتی چیزی پخش کنن بین مردم، اعیاد شعبانیه هم هست خیلیم قشنگ میفته 

    اگه متنشون قویه میتونن روی فن بیان خودشون کار کنن و سخنور بشن تا بتونن این متن رو به گوش ملت برسونن. حالا یا از خودشون و حرف زدنشون کلیپ بگیرن مجازی پخش کنن یا برن سخنرانی حضوری داشته باشه. هیچ تریبونی هم بهشون داده نشه لاقل تو امکان عمومی مخصوصا مذهبی معرکه بگیرن و خودجوش صحبت کنن. باز هرچی باشه بهتر از کتابچه است 

    با نه اصرار دارن حتما حتما کتابچه باشه؟ اوکی. همون کتابچه رو ببرن اهدا کنن کتابخونه حرم یا کتابخانه‌های دیگه. اگه جلدش جذاب باشه و عنوانش موضوع رو لو نده و دافعه نداشته باشه میتونن تو ایستگاه مترو و اتوبوس و صندلی‌های عمومی و هرجا یه نسخه ازش رو جا بذارن. کتابخونها خود به خود جذب میشن و میخونن. فقط آیه و بسم الله نداشته باشه که اگه زیر دست و پا افتاد بی‌احترامی نشه

    همه‌ی اینها روشه. من چرا اول کاری اومدم دفاع کردم با اینکه روششون به نظر من هم چیپ بود؟ چون اساس کار اشتباه نیست. روش کار یه ذره ناجوره که اونم با انتقاد پیشنهاد حل میشه واقعا. با اون زوج اگه واقعا هدفشون امر به معروف باشه میشه متمدنانه نشست صحبت کرد و روش های دیگه رو پیشنهاد داد. اونها هم قطعا عاقل باشن گارد نمیگیرن. اصلا شاید اونها هم دلیلی برای انتخاب این روش داشتن. مثلا به ذهنم رسید شاید میخواستن کتابچه ها رو بذارن بین ادعیه‌ها و تو قفسه‌های حرم یا گوشه‌ ستون‌ها و دیوارهای حرم جا بدنش. خب این خودشم یه راهه. 

    پاسخ:
    ببین من همچنان فکر میکنم هیچ کدوم از این روش های ارشادی جواب نیست واقعا چون تا حالا ندیدم کسی با اینا برگرده‌ یعنی اگثریت برنمیگردن. من شخصا همچنان معتقدم هرکسی روی خودش کار کنه فقط‌ . بعد میبینه جامعه ی دور و برش گلستان شده!
    دیگه باقی حرفامم تکراریه هرچه باید میگفتم رو گفتم:/

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">